‏‎شعار انتخابات، شعور انتخابات


‏‎دکتر علیرضا مقدسی، فوق تخصص قرنیه

‏‎


‏‎این روزها برنامه هایی که از طرف برخی لیست ها یا کاندیداهای محترم نظام پزشکی تهران منتشر میشود که اگر سر تیترشان را نخوانی فکر میکنی انتخابات ریاست جمهوری قرار است برگزار شود! یعنی اگر به انتهای این برنامه چند خط اضافه کنی مثلا حل معضل ریزگردها یا کاهش نرخ تورم و … چندان بی ربط به نظر نمی رسد. گویا این حقیقت فراموش شده که رای دهندگان و کاندیداها جزو فرهیختگان جامعه اند و این شعارهای برخی انتخاب شوندگان، به نوعی توهین به شعور انتخاب کنندگان است.

‏‎از منظر دیگر این مساله نکته دیگری را مشخص میکند که اساسا تدوین کنندگان این شعارهای بزرگ شاید یکبار هم قانون نظام پزشکی مصوب سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی را نخوانده اند و نه تنها با ظرفیت های قانونی و اختیارات یک عضو هیات مدیره آشنا نیستند بلکه نمیدانند تاثیر رای یک عضو هیات مدیره در تهران چه بسا از عضو هیات مدیره شهر کوچکی که توانسته به مجمع عمومی راه یابد کمتر است. برای روشن شدن همکاران رای دهنده و برخی کاندیداهای محترم خلاصه ای از ساز وکار نظام پزشکی را بیان میکنم باشد که گام کوچکی در اصلاح رفتار انتخاباتی‌مان برداریم.

‏‎شاید بتوان نظام پزشکی را به دو قسمت مجریه و مقننه تقسیم کرد،  رییس قوه مجریه،  رییس کل سازمان و رییس قوه مقننه،  ریاست شورای عالی نظام پزشکی هستند. شورای عالی ۲۵ نفر عضو دارد که اعضا عبارتند از سیزده‌ نفر پزشک‌، سه‌ نفر ‎دندانپزشک‌، سه‌ نفر دکترای‌ داروسازی، دو نفر رشته‌ علوم‌آزمایشگاهی‌ ، دو نفر کارشناس‌ مامائی‌ و دو نفر از سایر لیسانسیه‌های‌ پروانه‌دار. در عین حال مجلس از طریق کمیسیون بهدا‌شت دو عضو ناظر ، دولت از طریق وزارت بهداشت یک عضو و قوه قضاییه از طریق رییس پزشکی قانونی یک عضو در این شورا دارند. 

‏‎این شورای عالی را مجمع عمومی انتخاب میکند و خود این مجمع از منتخبین هیات مدیره های سراسر کشور انتخاب شده است. به ازای هر ۵۰۰ نفر شرکت کننده در انتخابات هیات مدیره یک نفر (حداکثر ۸ نفر)  به مجمع معرفی میشود. مجمع عمومی  رییس کل سازمان  که بالاترین‌ مقام‌ اجرایی‌، اداری‌،  مالی‌ و نماینده‌ قانونی‌ سازمان‌ در مراجع دیگر میباشد را انتخاب میکند؛ گرچه میتواند این مساله را به شورای عالی منتخب خود واگذار کند. شورای عالی علاوه بر این اختیار حق استیضاح رییس کل را نیز دارد. 

‏‎حالا که با ساختار نظام پزشکی مختصری آشنا شدیم میتوان فهمید بسیاری از سنگهای بزرگی که برخی کاندیداهای محترم بلند کرده اند نشان نزدن است. برای اجرای طرح ها صرف برنامه داشتن یک کاندیدا کافی نیست و باید به نحوی این برنامه قابل دفاع و اجرایی باشد که بتواند اعضای کمیسیون طرح ها و لوایح را با خود همراه سازد و در مجمع عمومی یا شورای عالی قابل طرح باشد. مشکلات نظام درمان بسیار دیرپا و پیچیده هستند که در گذار زمان به کلاف سردرگمی بدل شده است. امروز کالبد پزشکی ایرانی بیمار است. برای این بیمار ابتدا باید آب و الکترولیت را تنظیم کرد. این بیمار فعلا نیازی به حجیم سازی دو سر بازو یا چهارسر ران ندارد.


https://t.me/iranfda