داروسازان؛ آغازگران چرخه درمانی

زنجان - ایرنا - داروسازی از دسته مشاغل سخت و حساس در جامعه به شمار می رود که جایگاه شاغلان در این حرفه کمتر برای عموم معرفی شده است.

به گزارش ایرنا،پنجم شهریور ماه روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی که به عنوان روز ملی داروساز نام گرفته فرصت مناسبی است تا با نوع فعالیت داروسازان و میزان شناخت مردم از تاثیرگذاری آنان در چرخه بیماری بیشتر آشنا شد.

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان رشته تخصصی به نام دارو سازی را حلقه ای مهم و حیاتی در درمان بیماریها عنوان می کند و می گوید: داروسازان همپای پزشکان نقش تعیین کننده ای در ارایه خدمات مفید درمانی و دارویی برای بیماران برعهده دارند.

ˈعلیرضا حقیقتˈ می افزاید: نحوه و چگونگی مصرف، شرایط و زمان نگهداری و تداخل احتمالی داروها از مسائل مهمی است که داروسازان موظف به ارائه مشاوره های لازم به مراجعه کنندگان و بیماران در این خصوص هستند.

وی ادامه می دهد: اقلام دارویی هریک با توجه به نوع ترکیبات به کار رفته در آن عوارض و بالعکس در بهبود و سیر بیماری نقش اساسی دارد که دریافت مشاوره های لازم از سوی داروساز به طور یقین نتایج سودمندی به دنبال دارد.

این داروساز با بیان اینکه در برخی موارد اشکالات و اشتباهات ناخواسته ای در زمان بررسی نسخ پزشکان از سوی داروساز مشاهده می شود ابراز کرد: این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت ویژه ای دارد، چراکه بی توجهی به آن می تواند سلامت فرد را با چالش جدی مواجه کند.

حقیقیت تصریح می کند: داروسازان، همیار و مشاوران دائمی پزشکان محسوب می شوند و هنگام بروز اشتباه در نسخ پزشکی نیز می توانند با راهنمایی های لازم و گفت و گو با پزشکان مربوطه این اشکالات را برطرف کنند.

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: برای دارو سازان شرح وظایف متعددی تعریف شده است که تخطی از آن پیگیردهای قانونی دارد.

وی می افزاید: داروسازان تنها قشری هستند که مشاوره های لازم دارویی و پزشکی را بدون دریافت هیچ هزینه ای در تمام لحظات و به صورت شبانه روزی و حتی به صورت تلفنی به مخاطبان و مراجعه کنندگان ارایه می کنند.

این داروساز با اشاره به اینکه جایگاه و حرفه دارو سازان آنگونه که باید و شاید برای عموم جامعه شناخته شده نیست می گوید: تحقیقات انجام شده در کشورهای انگلستان و کانادا نشان می دهد داروسازان در زمره محبوب ترین اعضای پزشکی و سلامت جامعه هستند.

وی خاطرنشان می کند: داروسازان جز ارکان جامعه پزشکی هستند که در برابر سوگند نامه حرفه ای مسوول تامین سلامت مردم و پایبند به تعهدات خود هستند. 

دبیر انجمن داروسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه همه ساله یکهزار دانشجو از 20 دانشکده داروسازی کشور وارد عرضه سلامت می شوند می گوید: تربیت نیروهای متخصص و متبحر در رشته داروسازی موجب شده بسیاری از کاستی ها و معضلات این بخش بیش از گذشته کاهش یابد.

ˈمصطفی سروش نسب نیا ˈیادآور می شود: داروسازان آغازگر چرخه درمانی هستند چراکه انجام مشاورهای لازم به بیمار، نقش سازنده ای در بهبود بیماری آنان دارد. 

وی ادامه می دهد: بر خلاف باور عموم یک داروساز در تمامی فعالیت کاری خود با اقلام متعدد و عنوان های مشابه داروها سرو کار دارد که این مهم به نوبه خود نیازمند تلاش بیشتر برای ارائه خدمات بهتر و دقیق به مراجعه کنندگان و بیماران است.

این داروساز تصریح می کند: هم اکنون سه هزار قلم دارو برای استفاده درمانی وجود دارد که حفظ و صیانت آنها نیازمند تربیت و به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد است.

وی بیان می کند: یک دارو ساز باید در مورد چگونگی مصرف، عوارض جانبی، تداخلات و دوز دارو برای سنین مختلف و حتی تعدیل دوز در بیماریهای مختلف آگاهی لازم و کافی داشته باشد.

سروش نسب اضافه می کند: بسیاری از پزشکان هنگام نسخه نویسی نام اقلام دارویی را ناخوانا و به اصطلاح بدخط می نویسند و این موضوع ارایه خدمات را با مشکل مواجه می کند و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته نسخه ها به شکل تایپ شده به بیمار ارائه می شود که درصورت اجرای این طرح در کشور اشتباهات دارویی و درمانی نیز به مراتب به حداقل کاهش می یابد.

وی ادامه می دهد: در مواقعی نیز داروساز ملزم به تطبیق دارو با توجه به نسخه تجویز شده و متناسب با نوع بیماری فرد بوده و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این دارو ساز با تاکید بر اینکه وجود دارو ساز در محل داروخانه تضمین کننده سلامت دارویی بیمار است تصریح می کند: اقلام دارویی متعددی در داروخانه ها ذخیره سازی می شود که شرایط نگهداری و توجه به تاریخ انقضای آنها امری بسیار مهم به شمار می رود.

وی اظهار می کند: در کتب داروسازی مطرح دنیا درجه حرارت بین هشت تا 35 درجه و برخی اقلام نیز به صورت یخچالی باید نگهداری شوند و قرار گرفتن آنها در معرض تابش خورشید به تجزیه و تولید داروی دیگر منتج می شود که مصرف آنها عوارض جدی دارد.

دبیر انجمن دارو سازان استان زنجان با اشاره به اینکه تجارب کسب شده بیانگر آن است که مراجعه کنندگان و بیماران تمایل بیشتری به دریافت شفاهی نه کتبی داروها دارند ابراز می کند: در کشورهای پیشرفته عکس این قضیه صادق است و نحوه مصرف داروها به صورت کتبی و تایپ شده به بیمار ارائه می شود.

وی همچنین اصرار بیمار برخود درمانی، نسخه پیچی ناقص دارویی به دلیل بروز مشکل اقتصادی و عدم وقت کافی بیمار برای دریافت اطلاعات دارویی را از جمله معضلات ذکر کرد که بیماران با آن مواجه اند. 

سروش نسب نیا ادامه داد: بسیاری بر این باورند مصرف دارو در مدت زمان کوتاه به بهبود بیماری آنان منجر می شود این درحالی است که داروهای تجویز شده باید در زمان معین مصرف شود.

وی اظهار می کند: مشاوره های دارویی در کشورهای پیشرفته با هزینه هایی همراه است اما متاسفانه مردم به این موضوع مهم توجه چندانی ندارند.

وی می افزاید: نیروهای متخصص و متبحری در داروخانه آماده ارایه خدمات لازم به مراجعه کنندگان و بیماران هستند و کمتر ظرفیت های غنی آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

یک دارو ساز با سابقه زنجانی نیز با بیان شرح وظایف مهم و حساس دارو ساز ادامه می دهد: جایگاه داروسازان آنگونه که باید و شاید در جامعه به عموم مردم معرفی نشده است.

محمدحسین جباری اضافه می کند: دارو سازان همواره در شرایط مختلف مظلوم واقع شده اند و جایگاه آنها چندان برای مردم ملموس نیست و فقط به عنوان ارایه دهنده خدمات دارویی صرف به آنها نگریسته می شود.

وی با تاکید بر اینکه دارو سازان همواره و در هر لحظه از شبانه روز آماده ارائه خدمات و مشاوره های دارویی به بیماران هستند ابراز می کند: داروسازی کشور در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته و ارایه خدمات فنی مورد نیاز دارویی نیز رشد چشمگیری یافته است.

این دارو ساز با سابقه زنجانی ادامه می دهد: دارو سازان باسابقه تجارب ارزشمند و گران قیمتی دارند و انتقال آنها به نسل فرهیخته و تحصیل کردگان داروسازی فواید متعددی دارد.

وی یکی ازمشکلات داروسازان را عدم تعهد سازمان های بیمه گر درپرداخت بهنگام هزینه ها عنوان و خاطرنشان می کند: مشکلات این بخش در سال های گذشته نمود بیشتری داشت که این مهم با فعالیت دولت تدبیر و امید به حداقل کاهش یافته است.