حق فنی داروخانه‌ها از حقوق داروساز است/مجلس ابطال حق فنی داروخانه‌ها را بررسی می‌کند

سرویس: اجتماعی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه حق فنی داروخانه‌ها از حقوق داروساز است، گفت: تطبیق سازگاری داروهای تجویز شده برای بیمار، بررسی عوارض جانبی شایع و خطرناک دارو یا کم‌خطر بودن آن از جمله وظایفی است که داروساز باید به بیمار آموزش دهد.

سیامک مره‌صدق در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره ابطال حق فنی داروخانه‌ها از سوی دیوان عدالت اداری، افزود: حق فنی متعلق به مسئول داروخانه است که موظف به  تطبیق سازگاری داروهای تجویز شده از سوی پزشکان برای بیمار یا  بررسی کم خطرتر بودن نوع دارو است.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین عوارض جانبی شایع و خطرناک دارو یا مواردی که بیمار باید دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کند نیز از دیگر مواردی است که از سوی داروساز باید  به بیمار آموزش داده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: از سوی دیگر در سیستم‌های بیمارستانی و بیماران بستری نیز داروساز بالینی باید در زمان ویزیت بیمار توسط تیم پزشکی حضور داشته باشد و اقداماتی از جمله تعیین میزان مصرف دارو از سوی بیمار یا تجویز بهترین شکل دارو برای بیمار را مدنظر قرار داده و راهنمایی‌های لازم را به تیم پزشکی ارایه کند.

مره‌صدق با یادآوری اینکه حضور نداشتن مسئول فنی داروخانه‌ها یا ممانعت از وظایف یادشده از سوی وی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، تاکید کرد: در آن زمان، مساله‌ای به نام حق فنی دیگر موضوعیت قانونی و منطقی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: به صورت رندوم متوجه شدم گروه قابل توجهی از داروسازان به وظایف خود عمل می‌کنند اما در برخی موارد شاهد بودیم که این موارد انجام نشده بود که این می‌توانست منجر به آغاز یک مشکل عمده‌ای برای بیمار شود.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی مجلس نسبت به ابطال حق فنی داروخانه ها از سوی دیوان عدالت اداری، یادآور شد: بدون‌شک نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها بر عهده سازمان غذا و داو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما بدون‌شک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان اهرم نظارتی بر فرآیندهای بهداشتی و درمانی تمام تلاش خود را به کار گرفته اما باز معتقد هستم که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم.

به گزارش خانه ملت، روز دوشنبه (16 تیر) در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعضای هیأت عمومی با رأی بالایی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت مصوبه حق فنی داروخانه‌ها یا حق حرفه‌ای را ابطال کردند که این اقدام با اعتراض داروسازان مواجه شد.

بر این اساس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که طی روزهای آینده در مورد حق فنی داروخانه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد./

منبع:

 http://www.icana.ir/Fa/News/259673