در پی حذف حق فنی داروخانه‌ها

۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۹

امیدوار رضایی: پاک کردن صورت مساله روش خوبی نیست

سرویس: دیگر رسانه‌ها

**به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره حذف حق فنی داروخانه‌ها گفت: این روش خوبی نیست که به صورت فشاری، یک طرفه و با پاک کردن صورت مساله آن را منتفی کنیم.

امیدوار رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: اگر این واقعیت وجود دارد که داروساز باید به بیمار در مورد عوارض دارویی و اثرات متقابل داروها روی یکدیگر توضیح دهد، با بررسی سوابق و حساسیت‌های دارویی بر روی بیمار در مورد مصارف بی‌رویه و نابجای دارو به بیماران توضیح دهد، تا عوارض و خسارات مصرف دارو برای بیمار و بیمه کاهش یابد و به طور کلی و تکمیل کننده کار پزشک باشد، باید و در ازای آن حق فنی دریافت کند، باید با نظارت دقیق بر عملکرد داروسازان مسیر احقاق حق آنها را به صورت قانونی تعیین کنیم نه این‌که حق فنی را حذف کنیم.

به گفته نماینده مردم مسجدسلیمان در خانه ملت، بر اساس قوانین مصوب مجلس خدمات پزشکی بر اساس تعرفه است که مجلس تعیین تعرفه را هم به اختیار دولت گذاشته است، ضمن این‌که در برنامه پنجم با اصلاح قانون قبلی تعیین تعرفه کلا در اختیار وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و دولت نهاده شد، یعنی دولت تعرفه خدمات پزشکی و میزان تعهد بیمه و درصد فرانشیز پرداختی توسط بیمار را تعیین می‌کند، در واقع این روند در مسیر خاص قانونی است و هیچ چیزی استثنای آن نداریم؛ لذا حق فنی هم برای ارایه خدمات مشخصی توسط داروسازان برای داروخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیات رییسه مجلس هم چنین خاطرنشان کرد: برای خدماتی که باید توسط داروخانه‌ها ارایه شود هم به همین شکل دولت تعرفه تعیین می‌کند، این اختیاری است که مجلس به دولت داده و هرچه خلاف این صورت گیرد از طرف مجلس غیرقانونی تلقی می‌شود، طبیعتا اگر مصوبه‌ای از طریق دولت به هیات تطبیق قوانین دولت و مجلس ارایه شود، توسط مجلس رد می‌شود.

رضایی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا افزود: یکی از وظایف دیوان عدالت اداری رسیدگی به عدم تعهد بخش‌های مختلف به وظایف تعیین شده برای آنهاست، به تعبیر بهتر اگر شکایتی در این خصوص مطرح شود دیوان عدالت اداری می‌تواند به آن رسیدگی کند و با تطبیق قوانین و بر اساس قانون عمل کند، به نظر می‌رسد این خدمت باید در وزارت بهداشت با همکاری نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه‌ای مورد کارشناسی دقیق قرار گیرد.

وی حق فنی را ویزیت داروسازان دانست و تاکید کرد: باید بررسی شود که آیا هزینه ارایه این خدمت در دل تعرفه قبلی فروش دارو قرار دارد یا خیر؟ اگر یک خدمت جدا از فروش داروست طبیعتا باید برایش یک خدمت تعریف شود، حق فنی ویزیتی شبیه آنچه پزشک برای تشخیص بیماری دریافت می‌کند، است که داروساز هم برای ارایه مشورت در مورد داروها باید آن را دریافت کند.

عضو کمیسیون بهداشت افزود: اگر کار یا خدمتی به صورت قانونی تعریف شود، اما درست انجام نشود مانند بسیاری از خدماتی که در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها اجرا نمی‌شود طبیعتا دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند. برای تحقق خدمات مذکور بیشتر باید بر عملکرد دستگاه‌های نظارتی تکیه شود نه این‌که با حذف آن صورت مساله را پاک کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر اهمیت دارد داروسازان به بیماران مشاوره بدهند و هزینه‌ای به عنوان حق فنی دریافت کنند باید مسیر قانونی برای احقاق این حق دیده شود، مهم این است که حق فنی نخست خوب تعریف و تعرفه گذاری شود، چراکه خارج از مسیر قانونی طبیعتا مشکل ایجاد می‌کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در خاتمه تاکید کرد: تمام موارد مذکور باید در مسیر اصلی خود که همان بیمه همگانی و نظام سلامت است و قانون‌گذار آن را تعریف کرده، قرار گیرد و دستگاه‌های نظارتی هم به درستی نظارت کنند.

 منبع:http://www.icana.ir/Fa/News/134965